دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان عروسک‌گردان:

پیگیری‌های مرضیه برومند باعث ساخت مستند عروسک‌گردان شد 

کارگردان فیلم مستند «عروسک‌گردان» از ساخت این اثر می‌گوید.
کد خبر : 411774
photo_2019-08-23_08-58-20.jpg

اصغر لائی در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره خود و سابقه هنری‌اش بیان کرد: متولد 1362 در کرمانشاه هستم و در رشته روانشناسی تا مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کرده‌ام. از سال 86 با انجمن سینمای جوان همکاری کردم و دو فیلم داستانی تروفه و ورم را در کارنامه دارم.


وی در خصوص ساخت فیلم خود گفت: در حال ساخت آیتم‌های سفارشی درباره مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب بودم که با وحید خسروی، که از عروسک‌گردانان خوب کشور است آشنا شدم. به دلیل پتانسیلی که موضوع آیتم‌ها داشت، با همراهی وحید خسروی و پیگیری‌های خانم مرضیه برومند و جشنواره عروسکی تهران مبارک، تصمیم به ساخت فیلم به صورت مستند پرتره گرفتیم.


کارگردان فیلم مستند «عروسک‌گردان» ادامه داد: این فیلم روایت عروسک‌گردانی است که از کارکردش در این حوزه و دغدغه‌هایش از کودکی تا زمانی که وارد این حرفه شده است سخن می‌گوید و از آنچه باعث شده بی‌هیچ دستمزدی پس از زلزله در مناطق زلزله‌زده فعالیت کند.


سازنده مستند «عروسک‌گردان» درخصوص زمان ساخت فیلم اضافه کرد: پیش‌تولید کار حدود یک ماه، تصویربرداری یک هفته و تدوین و صداگذاری حدود یک ماه و نیم زمان برد. کارگردانی، تدوین و تصویربرداری کار را خودم انجام دادم و عکاس کار آقای مسعود فاریاب بودند. تهیه‌کننده فیلم، انجمن سینمای جوان بود و این مستند به سفارش جشنواره عروسکی تهران مبارک تولید شد. البته لازم است از همراهی و حمایت آقای وحید خسروی و خانم مرضیه برومند نیز تشکر ویژه‌ای داشته باشم.


لائی همچنین در خصوص جشنواره مستند سیما بیان کرد: این جشنواره، حرکت خوبی است و اتفاقات قابل توجهی در آن رخ داده است. اما انتقاداتی نیز به آن وارد است. از جمله اینکه، با توجه به پخش فیلم‌ها از شبکه سراسری مستند که مخاطب بسیاری دارد و شبکه معتبری به شمار می‌رود، اما پوشش تبلیغاتی خوبی نداشته و بسیاری از مردم اصلاً با وجود چنین جشنواره‌ای بیگانه هستند. مورد دیگر، گستردگی زمان پخش است که تمرکز بر روی جشنواره را کم کرده و بسیاری از کارها دیده نمی‌شود، زیرا دامنه زمانی آن زیاد است. ساعت پخش فیلم‌ها هم مورد دیگری است که مثلاً اگر به جای 7 عصر، 9 یا 10 شب بود، به مراتب بیننده بیشتری داشت.


وی یادآور شد: در مورد آرای مردمی هم اگر جامع بود و قطعاً همه مردم از هر سلیقه‌ای در آن مشارکت داشتند، خیلی قابل اعتنا بود، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این نظرسنجی‌ها خیلی جامع نیست و بیش از پرداختن به کیفیت، نشانگر کمیت مخاطب است. اگر در نقد فیلم‌ها از مناظره‌های منتقدین هم استفاده می‌شد، قطعاً در تحلیل فیلم‌ها، تأثیر بهتری داشت.


سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از 15 تیرماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «عروسک‌گردان» نیز یکی از آثار راه یافته به این جشنواره است.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته